Sapuni-ca 1.deo




Ja pre svakog pristupanja svom blogu prvo operem ruke prirodnim sapunom.
I to čvrstim sapunom pravljenim hladnim postupkom.
Najčešće je to sapun od domaćeg maslinovog ulja sa dodatkom meda. Evo kako on izgleda kada se zapenuša:



U nedostatku sapuna pravljenog od domaćeg maslinovog, koristim onaj pravljen sa kupovnim maslinovim uljem.. :)

Šala, naravno!

Ne mora se pre pristupanja blogu koristiti prirodan-domaći sapun.. ali ja sam to upravo uradila, jer mi je to bio poslednji u nizu pokušaja da konačno sednem i napišem nešto.
I to baš o sapunima.
Nisam znala kako da počnem, gledala sam dugo u belu praznu površinu, kliktala mišom, čak mi pade na pamet da odložim pisanje za sutra, pa se setih da sam to u zadnjih deset dana uradila bar 10ak puta.

Niste dugo ništa novo čuli od mene. Pih, reći će neko, pa šta? A ja sam sebi krajem prošle godine obećala praznik, i imala sam praznik. Sa svim neizbežnim prazničnim začinima.
Dočekivanja, muzika, smeh, svi na okupu.. preterivanja, mirisi iz rerne, hrskava korica prasetine, čokoladne fleke.. nervoza zbog svih vrsta preterivanja, nervoza zbog vremena koje leti.. ispraćanja, mahanje, fotografije..
Tu stajem. Bilo je lepo.

Nije šala da rado koristim domaće sapune, i to one koje sama napravim. A rado i poklonim poneki.



Pokušaću da što jednostavnije opišem postupak izrade sapuna, i to hladnim postupkom.
Ne mogu da obećam da će biti u dve-tri reči, jer neće. I sama sam pretražujući internet nailazila isključivo na opširne članke na ovu temu, pa sam na kraju shvatila da je potrebno opširno objasniti koliko je postupak ustvari jednostavan kada se sve lepo isplanira, pripremi, odmeri..


Postoje hladni i topli postupak pravljenja čvrstog sapuna.

Hladnim postupkom se dobija sapun lepše strukture i izgleda, ostavlja mogućnost za neke kreativne varijante dobijanja šarenih sapuna i raznih oblika u zavisnosti od kalupa. Međutim ovim sapunima je od momenta izlivanja u kalupe do trenutka kada su oni spremni za upotrebu potrebno vreme od nekoliko nedelja. Ja imam utisak da je najbolje da "odstoji" 6-8 nedelja pre upotrebe. 



Topli postupak nisam savladala na način koji je potreban da bih mogla neke jasne i određene savete da dam, više se tu snalazim po nekom osećaju.. da li je sapun skuvan ili nije, da li da smanjim temperaturu ili ne.. Još uvek eksperimentišem s time.
Uglavnom, koga zainteresuje topli postupak, pretraživanjem neta doći će do pravih smernica, sigurna sam.
Toplim postupkom dobija se sapun koji je odmah spreman za upotrebu.
Ja sam čak i sapun napravljen toplim postupkom ostavljala po nekoliko nedelja (za svaki slučaj! ko me zna.. nije mu čudno ;)

Možda ćete na raznim drugim sajtovima pronaći bolje recepture i savete (ovo istraživanje iskreno preporučujem jer sam pre prvog pokušaja duuugo pretraživala i spremala se). Mnogo je stručnijih opisa i obrazloženja dostupno.
Ja vam ovom prilikom prenosim svoje iskustvo u izradi sasvim pristojnog sapuna koji služi za negu lica i tela. Kad kažem negu, smatram da nega počinje pranjem..




Za izradu sapuna hladnim postupkom koristim sledeće posuđe:


Šerpu (od nerđajućeg čelika ili neoštećenu emajliranu)
Preciznu kuhinjsku vagu
Štapni mikser
Mericu za tečne sastojke
Veću staklenu teglu
Špatulu i varjaču



Osnovni sastojci od kojih se pravi sapun su:

Masnoća (kiselina) i 
Natrijum hidroksid-NaOH, tj.KAUSTIČNA ili ŽIVA SODA (baza)

Ove dve komponente su stvarno osnovne i potrebne. Potrebna je i tečnost.. može voda, a može i mleko ili čaj.
Za dodatke mogu se upotrebiti samo mirisi, a mogu i piling dodaci, kao što je kukuruzno brašno, kafa, suva lavanda.. glina..

NaOH se u ovim krajevima uglavnom prodaje u poljoprivrednim apotekama.

Na svojoj radnoj površini od sastojaka za izradu jednostavnog a kvalitetnog sapuna spremila sam:

Maslinovo ulje 1l
Palmino ulje 1l
NaOH (kutija sa crnim poklopcem)
Destilovanu vodu

Dodaci:
Med i komad pčelinjeg voska (vosak je na poklopcu tegle s medom)
Eterična ulja lavande i čajevca



Veliki je izbor eteričnih ulja i treba ih oprezno dozirati, jer preterivanje može u nekim slučajevina da izazove neželjene reakcije  na koži. O tome se lepo obavestite iz pouzdanih izvora ako rešite da eksperimentišete sa mirisima.
Ulje lavande toplo preporučujem i upotrebljavam od samog početka pravljenja sapuna, čajevac takođe jer je dobar za problematičnu kožu, a u sastav sapuna ulazi u neznatnim i bezbednim količinama, pa uz maslinovo ulje i med može da ima samo pozitivan učinak.


Ako neko želi da napravi "običan" peraći sapun, za to su potrebni sledeći sastojci:

Čista svinjska mast (oprana)
NaOH
Destilovana voda
Soda bikarbona NaHCO3 (za belinu veša)

Pre svega radnu površinu oslobodimo i rasteretimo što je moguće više, jer nam je prostor potreban. Zatim sve navedene sastojke i posude rasporedimo da nam budu pristupačni.





Oslobodimo se i nepotrebnih smetnji, kao što su nervoza i strah od prvog pokušaja.
Preporučujem Flashdance hit jer je osećaj stvarno dobar na kraju kad nakon svog ovog loma, raznih tečnih i čvrstih sastojaka u sopstvenoj laboratoriji proizvedemo jedan fini mirisni komadić čistoće.

Pre samog početka procesa izrade moram da naglasim da nikako ne krećete s poslom pre nego što pripremite zaštitnu opremu:
- što duže gumene rukavice (za pranje sudova),
- plastične zaštitne naočari (ima ih u svakoj gvožđari i prodavnici HTZ opreme) ili bilo kakve naočari
- zaštitnu masku za usta i nos (iz apoteke)
Preporučljivo je imati odeću dugih rukava i nogavica i obuću zatvorenu na prstima.

Ovo su mere opreza prvenstveno zbog rukovanja sa NaOH.

Naziv je, priznajem, i meni bio zastršujući u prvi mah.. ali takođe sam bila svesna da su mnogi ljudi pre mene uspešno koristili ovo sredstvo u improvizovanim kućnim uslovima. Pa zašto ne bih i ja disciplinovano probala.
Tako da ako vas pokoleba živa soda, pomislite samo: kad je mogla Sandra - moći ću i ja.. ili bez NaOH nema sapuna.

Od prvog pokušaja pravljenja spuna pa sve do danas uvek koristim navedenu zaštitnu opremu. Nikada nisam imala nikakvih nepoželjnih situacija i nezgoda, ali bez obzira na to UVEK prvo proveravam da li su zaštitni rekviziti na broju.

Još dve važne i korisne stvari bez kojih ne krećem u izradu sapuna su: flaša alkoholnog sirćeta i rolna papirnih ubrusa (može i toaletni papir, iz raja izašao). Sirće najbolje uklanja živu sodu ako ona slučajno dopre do nekog mesta gde nije poželjna (nezaštićeni deo tela, odeća..).
Tek napravljena masa sapuna je "puna" sode, pa ako se desi da prilikom izlivanja u kalup slučajno (što je uglavnom neizbežno) dođe u kontakt sa našim rukama ili rukavicama, malo sirćeta rešava stvar.

Zatim se odmere količine masnoće koje želimo da upotrebimo za pravljenje sapuna. Od tih izmerenih količina  zavisi koliko je destilovane vode i NaOH potrebno, a i svih drugih neobaveznih dodataka.

Svaka vrsta masnoće ima svoju saponifikacionu vrednost (tj. koeficijent).
Saponifikacione vrednosti naći ćete na mnogim sajtovima. Ima malih odstupanja na raznim sajtovima,  ali su neznatne.

Ja ću ovde navesti neke najčešće korišćene masnoće sa koeficijentima kojih se ja pridržavam prilikom izrade:

Maslinovo ulje  0,1353
Palmino ulje  0,1420
Kokosovo ulje  0,1910
Avokado ulje  0,1337
Ricinusovo ulje  0,1286
Kikiriki ulje  0,1367
Suncokretovo ulje  0,1358
Svinjska mast  0,1399

Množenjem količine masnoće kojom raspolažemo i koeficijenta saponifikacije dobijamo količinu potrebne žive sode:

količina masnoće x koeficijent saponifikacije = količina NaOH

Deljenjem potrebne količine NaOH sa 0,3 dobija se ukupna količina NaOH i destilovane vode (ili neke druge tečnosti):

količina NaOH : 0,3 = NaOH + H2O

I naravno, na kraju od ove poslednje cifre(NaOH + H2O) oduzmemo već izračunatu količinu NaOH pa je rezultat količina potrebne vode.

Rekla sam da sam spremila jedan litar maslinovog i jedan litar palminog ulja.
To znači da ću za svako ulje posebno računati potrebnu količinu vode i NaOH, pa ću tek na kraju sabrati količinu vode i količinu sode potrebne za ovaj sapun.

Za maslinovo ulje:

1000 x 0,1353 = 135,3g NaOH

135,3 : 0,3 = 451

451- 135,3 = 315,7ml H2O

Za palmino ulje:

1000 x 0,1420 = 142g NaOH

142 : 0,3 = 473,3

473,3 - 142 = 331,3ml H2O

Sabiranjem NaOH za maslinovo ulje i NaOH za palmino ulje dobila sam ukupnu potrebnu količinu koja iznosi 277,3g NaOH.

Sabiranjem H2O za maslinovo ulje i H2O za palmino ulje dobila sam ukupnu potrebnu količinu koja iznosi 647ml H2O.

Konačne mere su:
-1l maslinovog ulja
-1l palminog ulja
-277,3g NaOH
-647ml H2O

Dodaću još i 15g pčelinjeg voska, dve kašike meda i etarsko ulje lavande i čajevca.
Smatrajte da se ovim pripremama, računanjem i merenjem završi više od pola posla.

Ovakav sapun sam već pravila i on vam se sapuna sa slika:




Sada idem da precizno izmerim sastojke pa u sledećem postu pišem o postupku izrade.
Ne, nećete čekati mesec dana.





***

Hvala na interesovanju i razumevanju da je ovo moja hobi aktivnost. Više o tome kako ja gledam na sve ovo piše ovde.


                                                           Ažurirano 20.06.2014.







Comments

  1. Nisam (još)nikad pravila sapun...
    Svaka čast na ovom postu. Detaljno da detaljnije ne može.
    Ćao.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti,raduje me da (još)nikada nisi pravila sapun.Sada je pravi čas!!;)

      Delete
  2. Dugo sam tražila recept za sapun, ali uvijek odustala jer mi se činio kompliciran. Čak sam i kupila glicerol u ljekarni (to je vjerojatno nešto drugo, ne živa soda?). Ovaj tvoj recept je super i tako lijepo i detaljno opisano da ću ga sigurno upotrijebiti ako se odlučim ipak pokušati:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pa biće mi drago ako ti ovaj recept bude od koristi.Glicerol nije isto što i živa soda.Bez nje,kao što rekoh,nema sapuna.
      Sapun koji napraviš u sebi će sadržati i glicerin,koji se tokom industrijske proizvodnje sapuna izdvaja iz njega i koristi za razne druge preparate. Nema potrebe za kupovinom glicerina;)

      Delete
  3. Volim domace sapune,tj.volim sve sto je domace,ali me oni bas uvek podsete na moju baku koja je fantasticno pravila perace sapune.Svaka ti cast na postu,na strpljenju a i na cinjenici da sama pravis,blago tebi:)Odlicna ti je ova fotografija gde stoje na onoj belij zicanoj polici:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bojanče,naše babe su bile neponovljive!;)Peraći sapun mi je sledeći na redu jer moja tetka obožava kad ga ja napravim.A ona je ćerka moje babe,zna šta valja!;)))Pozdrav!

      Delete
  4. ovo je magicno. Zamisljam te kako sa zastitnom opremom buckas i premeravas :) Ja sam nasla i neki recept za domace mleko za telo, pa me interesuje gde moze da se nabavi pcelinji vosak? U zdravim hranama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ima fantastičnih recepata za domaće pravljene preparate i uvek bih njima dala prednost..Pčelinji vosak na sreću imamao svoj,jer tokom pčelarenja ostane nešto saća(saće je vosak)i za mene.Ja to saće otopim i izlijem u plastične kalupe(od eurokrema najčešće) u kojima se se ono stegne za pola sata.Posle ga izvadim iz kalupa i režem na potrebne komade.
      Najbolje je da pitaš nekog pčelara da li ima višak voska,ali pravog od saća a ne one satne osnove od voska koje se prodaju u radnjama sa opremom za pčelarenje.!!Ako ne možeš da nađeš pravi pčelinji vosak,ja ti priskačem u pomoć!;)

      Delete
  5. pa ovo je fantastično! odličan post, hvala ti! nisam imala namjeru raditi sapune, ali ću bome probati! je li može samo od maslinovog ulja, dakle, bez dodatka palminog?
    ako ga sad napravim, u proljeće se mogu prati! nisam ni planirala prije haha zima jeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Može,Ana,i samo od maslinovog,tako sam čula ali mora duže da se čeka da se sapun stegne u kalupu.Baš isprobaj sa nekom manjom količinom pa ću i ja.I ja sam razmišljala da to probam.
      A palmino ulje je nešto kao mast..nisam sigurna kolika mu je učinkovitost na koži..zato je maslinovo ekstra stvar!!;)

      Delete
  6. Moje poštovanje za ovaj post!
    Zapravo,prema tebi,koja se u kućnoj laboratoriji upuštaš u ovaj hemijski proces.
    U potpisu-hemijski tehnolog,bez posla:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Primenjena hemija iz mog usmerenog obrazovanja je tek skoro isplivala iz mene u vidu ovih sapuna(iako sam od hemijskih formula uvek više volela slova i jezike..;)
      Hvala ti na tvom komentaru,čast mi je da se ovo svidelo i jednom hemijskom tehnologu:)

      Delete
  7. Savršeno, sve si dobro proučila i naučila. Hvala što deliš sa nama to znanje :)

    ReplyDelete
  8. Uvijek me zanimalo kako se to radi, i evo sad sam pametnija ;) Svaka čast, za mene nadarenu smotanošću ovo bi bio prezahtjevan zadatak i zato se divim svim kreativcima i uživam u njihovim radovima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Drago mi je da ti se dopalo.Možda jednog dana rešiš da probaš.
      Hvala i pozdrav!:)

      Delete
  9. Draga Sandra bas imamo srece sto si ti sela i napravila sapunsku operu od pravljenja sapuna za pocetnike sve sam uradila kako si rekla i to je ispalo bez greske pa sam nastavila u tom fazonu, imam i pitanje , nabavila sam listice za odredjivanje Ph vrednosti da li se oni primenjuju dok je masa topla ili da bi se utvrdilo da li je vec stvrdnuti sapun bezbedan za upotrebu, molim te objasi mi to i kolika vrednost znaci da saponifikacija zavrsena, puno hvala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej,ćao! Hvala na strpljenju s čitanjem postova o sapunima koji su mi preeeedugački,ali kao što rekoh ovo je kućna varijanta i objašnjavala sam sve narodski (!?!;). Nikad nisam koristila listiće za određivanje ph vrednosti,ali moja je metoda bapska -neka odstoji nekoliko nedelja..pa i neku duže,za svaki slučaj ;).Lično ga na svojoj koži testiram prvo.
      Sigurna sam da se ph ne određuje čim se sapun napravi,ne bi imalo svrhe jer tebi je taj postupak potreban da bi bila sigurna da ti je proizvod siguran i spreman za upotrebu..Ja bih odležali sapun nakvasila vodom,malo nasapunala i prislonila listić...Idealno bi bilo da dobiješ ph 8 ili makar 9..Srećno sapunjanje! :)

      Delete
  10. Ćao..evo kopala sam po netu tražeći recept za sapun..jer imam nameru da ga pravim kada odemo da živimo u prirodi... Blizak mi je tvoj način objašnjavanja i jako interesantan :)
    Objaviću na fb u grupi recept, ako smeta javni da sklonim...
    Hvala na receptu :)
    nadam se da ću uspeti da smućkam nešto...planiram onu sporiju varijantu bez miksera :)
    pozdrav

    ReplyDelete
  11. U emisiji praktična žena sam gledala gospodju kako pravili sapun (praktičnažena.tv domaći sapun) Dala je i recept. Ja sam napravila brdo sapuna i sad vidim da u njenom receptu ima mnogo više sode nego što treba.
    500gr ulja
    350gr vode
    150gr NaOH
    Ostalo je isto.
    Šta da radim sa tim sapunima? Mogu li da ih pretopim i dodam ulje koje nedostaje? Pomozi te MOLIM VAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pravila je
      500g masti
      150g vode i 70g naoh,bar u emisiji koju sam ja gledala

      Delete
  12. Natrijum hidroksid ne "ispari potpuno iz sapuna", koliko god mi to čekali. Natrijum hidroksid u postupku saponifikacije sa masnoćama pravi sapun. Ako "žive sode" ima više nego što treba, dobije se nešto što nije uopšte zdravo za kožu, u suprotnom nama šta da isparava :) Naročito ne natrijum hidroksid :D

    ReplyDelete
  13. Pro Tip: Take some breath mints before you enter the lab030 range Detoxing as soon as possible is the best way to help you pass any drug test This remarkable cleansing shampoo is not a recent discovery; in fact, it wasn't manufactured for hair follicle drug tests at all This fake pee is toxin-free and can be used by either males or females Body hair drug testing, unlike head hair, can only reveal a history of drug use between 30 days and a year ago Visit: https://www.urineworld.com/

    ReplyDelete
  14. Pozdrav, ovo je prvo mesto na kom sam dobila odgovore koje sam tražila u vezi sa pravljenjem sapuna. Amater sam i nemam nikakvog znanja osim osnovnog i srednjoškolskog iz hemije ali volim prirodne sapune i želim da ih sama sebi pravim.Sve mi je savršeno jasno sve ste lepo detaljno opisali samo mi nije jasno zašto se u ovom slučaju i da li se u svako slučaju količina NaOh deli sa 0,3? Volela bih da me uputite gde mogu pronaći koeficijente i sve potrebne formule za izračunavanje potrebnih količina sirovina. Hvala unapred

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts